Sociale competentie
Het begrip ‘’sociale competenties’’ omvat een scala aan sociale kennis en vaardigheden, zoals zich in een ander kunnen verplaatsen, kunnen communiceren, samen werken, anderen helpen, conflicten voorkomen en oplossen, het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid. De interactie met leeftijdsgenoten, het deel zijn van een groep en het deelnemen van groepsgebeurtenissen biedt kinderen een leefomgeving voor het opdoen en ontwikkelen van sociale competenties.
Bij Het Peuterperron gebruiken tevens beloningsmethoden en strafmethoden om te leren wat goed en fout is. Tevens stimuleren wij vriendschappen door nieuwe kinderen direct voor te stellen en overal bij te betrekken.
Ik draag bij aan de ontwikkeling van sociale competenties door;
– Het goede voorbeeld te geven door vriendelijk en geduldig te reageren
– Goed naar elkaar te luisteren en met de kinderen te praten en niet alleen tegen & op ooghoogte met de kinderen te praten
– Samen spel bijvoorbeeld een bal naar elkaar toe rollen terwijl ik zelf ook dicht bij de kinderen zit
– Elkaar te helpen door bijvoorbeeld iemands schoentjes aan te geven
– Conflicten te voorkomen door bijvoorbeeld het leren delen van speelmateriaal
– De kinderen altijd bij de voornaam te noemen en elkaar ook bij naam te leren noemen
– Kinderen te complimenteren/belonen als ze iets liefs of goeds hebben gedaan, dit is erg belangrijk voor het zelfvertrouwen van het kind. De beloning bestaat dan uit een sticker of een extra knuffel of privilege
– Als ik de kinderen verschoon praat en ik met de kinderen
– Straffen bestaat bij ons uit 2x waarschuwen en wanneer dit niet helpt het kind tijdelijk uit de situatie halen en een rustige activiteit aan tafel geven om even tot zichzelf te komen